lördag 17 november 2012

fraktaler

Det blev ingen dill i år. Den som alltid brukar självå sig. Inte ens den som jag hade sått kom upp. Likadant för några grannar som odlar. Så det fanns ingen dill i frysen. Den som jag behövde i början på veckan när jag skulle laga stekt strömming. Detta gav upphov till en behövlig cykeltur och dagens inlägg.
När jag letade efter dill bland grönsaksstånden, hittade jag dessa konstiga grönsaker.




Jag hade redan gått förbi dom när jag tvärstannade och ur  ögonvrån tittade en gång till på dom. I det undermedvetna hade jag registrerat något ovanligt med dom vilket jag blev varse en sekund senare. Dom såg ju inte ut som vanlig blomkål och inte heller var det broccoli färgen till trots. Det var någonting mittemellan. Först tänkte jag köpa en eller två men när jag ändå hade kameran i fickan, tog jag några bilder på denna märkliga kålsort. Hemma listade jag ut att den heter romanesco. Den ska jag definitivt smaka på någon gång.
Och nu kommer jag till dagens rubrik för varenda del i detta kålhuvud liknar fraktaler. Dom Mandelbrotska fraktaler som en dator kan låta växa fram genom en enkel matematisk formel. Där varje form och mönster kan upprepas i det oändliga. Första gången jag såg detta i ett TV-program förstod jag hur även naturen arbetar med enkla matematiska begrepp för att foga samman olika byggstenar. Där varje ny del liknar det föregående.Som ett träd med stam, grenar och kvistar. Eller klicka här där jag skrivit ett inlägg som skildrar just detta. Där nämner jag även dill och cirkeln från dill till fraktaler är därmed sluten. Fattas bara en bild på fraktaler som jag hittat på nätet. Googla gärna fram dom fantastiska mönstren som man kan skapa med datakraft.

PS. Bloggen har ännu inte fått det rätta utseendet men jag är glad att bilder och även länk fungerar,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar