onsdag 13 mars 2013

Det stora blå


Eller IKEA:s baksida om man så vill. Råkade hamna bakom det stora komplexet och såg den långa blå husfasaden från andra sidan gatan. Då blinkade fotoögat till som en gammaldags ridåslutare och jag var tvungen att ta några bilder.

Det var framför allt några träd som fångade min uppmärksamhet. De avtecknade sig så kontrastrikt mot den blå väggen.

Enklare än så kan en bild inte göras, tänkte jag. Men en annan fotogra klippte ner bilden ytterligare så att endast grenarna fyllde ut bilden. Men då hade han klippt av topparna på träden också, vilket jag inte höll med om. Visserligen gör jag så i verkligheten, men då gäller det äppelträd som ska bära frukt. Här handlar det om parkträd som stod ensamma framför den mäktiga väggen. Bara grenverket hade kanske fungerat med rimfrost eller snö på. Men bilden hade även andra potentialer. Väggens längd t.ex.  Så här blev en annan detaljförstoring.

En bild på höjden var ett annat alternativ. Bara den bilden allena kan diskuteras med hänsyn till fördelningen av ytorna. För mycket himmel?  Placeringen av entr´en? Kanske ett utsnitt på bara  porten med lampan övanför? Den sitter där som ett magiskt öga och drar blicken till sig. Som så ofta upptäcker man det lilla i det stora och en bild kan bli många fler. Alla med olika utseende. Alla förmedlar något beroende vilka ögon som betraktar bilden. Vilken ska jag välja och signera? Hjälp!

 
 
 PS. På senare tid har det inte gått att ändra eller ta bort en inklistrad bild. Kanske beroende på att alla bilder är pixelreducerade?

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar