måndag 11 mars 2013

växtlighet på vintern


Vadå? Det växer väl inget nu på vintern. Allt är dött och inget händer ute i naturen. Nog är det så allt. Men ändå upptäcker man saker som inte finns dom andra årstiderna. Som häromdagen när jag upptäckte många mistlar i ett träd. Dom hade jag knappast kunnat se alla på sommaren. Nu upptäckte jag en klängväxt som rankade över ett plank som omgärdar en del av vår simhall. I normala fall hade jag väl inte lagt märke till denna rishög. Men det lyste om den på lång väg och på närmare håll såg jag att växten var full av frön.

Små duniga bollar som bara väntar på att vinden ska ta tag på dom och sprida fröna vida omkring. Rankorna och fröna påminner om någon sorts klematis, men jag är inte säker. Jag ska försöka komma ihåg att titta efter närmare när jag kommer förbi där på sommaren eller hösten för att ta en blombild i stället.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar