onsdag 29 januari 2014

insändarspalter





När jag rör mig utanför huset är det ofta i skog och mark för att fotografera, plocka bär och svamp eller bara för att få en nypa frisk luft. Ibland hamnar man även i civilisationen och betraktar vad folk har för sig och vilka förändringar som skett. Som en sann lokalpatriot har jag bloggat om en del som händer inom kommunen och läser därför gärna insändarna i lokalpressen för att se vad jag har missat eller om någon har en annan uppfattning än jag själv. När lokaltidningen nr 5 kom i veckan kunde jag hitta 4 insändare. Hälften rörde kommunen och resten kunde lika gärna gälla på nationell nivå. Ämnen som diskuterats i medierna ofta och länge. En del av dessa har jag tagit upp i bloggen tidigare. När en av insändarna kommer med råd hur man ska få bukt med skolproblemen utan att behöva vända sig till utländska experter, var det bara att bläddra tillbaka i bloggen och läsa här. En annan rubrik ljöd: "Handläggare - vakna"! Arbetsförmedlingens arbetssätt där skribenten sammanfattar det hela med "mycket prat och lite verkstad" vilket jag också gett uttryck för i flera inlägg. (bl.a. om jobbcoacher)
En annan insändare skäms över att bo i den här kommunen och jämför bl.a. gräsklippningen här med den som utförs i andra kommuner. Jag har inte varit lika petig i mina blogginlägg och ibland tagit upp viss nedskräpning vid busshållplatserna. Redan förra sommaren upptäckte jag dom nya papperskorgarna som jag skrev om här. Den något gnällige insändaren har ännu inte upptäckt att dessa nya papperskorgar numera finns i hela kommunen och inte bara i den stadsdelen han bor i.
Den siste insändaren beklagar sig över att skrotbilarna bara blir fler och fler. Mitt senaste inlägg om detta kan man läsa här. Sedan dess har ytterligare en bil legat flera veckor i diket utmed stora leden. Skribenten menar att denna förfulning borde kunna avlägsnas inom några dagar om de byråkratiska kvarnarna inte skulle mala så sakta.
Ville därför ta till en medborgargardesprincip och forsla bort ett vrak dagen efter. Inget prat och mycket verkstad här!
Annars är det sällan man läser om handfasta åtgärder i insändarspalterna. Än mindre djupare analyser vilket det begränsade  spaltutrymmet inte alltid tillåter. Då är det bättre med ledarersídorna, fasta kolumner eller inlägg bland sociala medier. Men som oftast blir det bara "omtugg"  som det här inlägget där jag bara hänvisar till tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar